Första skoldagen.

I mitt förra inlägg skrev jag om att skolan började först 24.1. Men så var då fallet helt klart inte. Vi hade ett möte inprickat med vår tutor och mitt i allt var vi inslussade i ett klassrum eftersom vår första lektion i Comparative Perspectives skulle börja. Lite hastigt blev det men kanske lika bra så. Här fungerar systemet på följande sätt; kursen vi började idag går varje måndag 9.15-12.15 i tolv veckor framåt. Kurserna går alltså bara en gång i veckan..

Våra klasskamrater verkar super trevliga och bjöd med oss på lunch till en lokal pub. Lina-Lee (det är hennes nya namn) och jag åt en god Chili Con Carne+ vatten. Jag undrade vad det är förutom bönor som skiljer sig från pripelsås, för Chili Con Carne är ju ändå lite starkare, tills det slog mig att "Ahh, det är ju Chili". Hmm, det var en av några meningar jag önskat att jag inte sagt högt. Haha. Tillbaka till saken, våra klasskamrater åt bl.a. hamburgare med franskis, lasgane med franskis (!), bacon-bagel med chips och sallad, ox-svans soppa. Alla drack även pepsi. Waaaay to go brittsh people.

Det är faktist konstigt det här med maten här. Det finns mini chips påsar överallt samt chokladstänger. Det är väldigt vanligt att de två sakerna är människors lunch på skolan. Vi ser nog mycket som vi inte är vana vid. För att inte snacka om folket vi bor med. Det är liksom inte konstigt om man kommer in i köket och sätter sig vid bordet för att äta och hittar kyckling ben på golvet. Här möts olika kulturer, verkligen. Vi tycker definitivt att det är som små grisar, och antagligen tycker de att vi är värsta hälsofreaksen. Nåväl, en bra erfarenhet är det iaf.

Idag fixade vi internet och det betyder att jag har kunnat Skypa med fina filurer. Det var så otroligt trevligt.

Nu är det tea-time. Och sedan läggdags. Imorgon skall vi, hmm....... Inga planer ännu. Skola först på torsdag.

PS. Ni kan inte förstå hur stor den här staden är. Lina-Lee och jag tog oss en 4 timmars promenad i ett sträck igår, och vi kom inte ens igenom 1/20. Det är så förbaskat stort.



Här är jag första natten utan täcke. Fy tusan vad kallt det var..



PUSS Å KRAM TILL ER ALLA.


Kommentarer
Postat av: Jannica

Fiiiiinis! När e de min tur för skype :) Om hälsogrejen, så vänt bara när ni möter på den enorma mängden teen moms som smattar franskisar och cola till sina 1 år gamla barn, då e man fem före att flattat till nån, usch!! Men du, skype i veckan nåt tag, eller sen följande, helt hur du hinner. Saknar dig, puss!

2011-01-18 @ 07:53:05
URL: http://jannicafinnberg.blogspot.com
Postat av: syster

promenera runt lite mer så ni vet var de finaste ställena är sedan då vi kommer och hälsar på:)

2011-01-18 @ 11:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0